kpilogo shields

Polydiarylsiloxanes and polydialkylsiloxanes, with alkyl groups larger than methyl, have liquid-crystalline states, presumably as the result of a chain-rigidifying effect from steric interactions of the bulky aryl or alkyl groups along the chain. In the first paper of this series, we reported on the thermal behaviour of a number of diarylsiloxane polymers with phenyl and/or p-tolyl substituents, all of which showed liquidcrystalline behaviour at high temperatures. The solution properties of several of the 'mixed' poly(phenyl/ptolyl) siloxane polymers have now been investigated in order to characterize their chain stiffness properties and to relate these to the tendency to form a liquid-crystalline state in bulk. The 'mixed' poly(phenyl/ptolyl) siloxanes were chosen for investigation since they have a major advantage in experimental convenience over the 'unmixed parent' polymers, polydiphenylsiloxane and polydi(p-tolyl)siloxane. The former are soluble at room temperature in common solvents, whereas the latter polymers are only soluble at temperatures above 150°C. The various diarylsiloxane polymers were prepared by anionic polymerization of the cyclic trimers, and the preservation of the triad sequences (absence of 'scrambling') was confirmed by 29Si n.m.r. Values of the Mark-Houwink-Sakurada exponent, a, for three different types of poly(phenyl/ptolyl) siloxanes are essentially equal, at ~0.83. This value of the exponent is below the value expected for a rigid chain (a > 1.0) but is above the maximum value expected for a flexible random-coil polymer in a good solvent (a ~< 0.8). The shear viscosity of solutions of the mixed poly(phenyl/p-tolyl)siloxane polymers increases monotonically with increasing polymer concentration up to 60 wt%, and does not show an abrupt drop in viscosity above a critical concentration, as is often observed with rigid-rod polymers. This observation, together with the value of the Mark-Houwink-Sakurada exponent, a < 1, indicates that these polymers do not behave in solution as rigid-rod polymers, but most likely as worm-like chains with a relatively large persistence length.

Посилання на статтю:

Synthesis and properties of diarylsiloxane and (aryl/methyl)siloxane polymers: 2. Solution and rheological properties / Michael K. Lee and Dale J. Meier // Polymer. – 1994. – Vol 35. – P. 3282-3284.

Synthesis and properties of diarylsiloxane and (aryl/methyl)siloxane polymers: 2. Solution and rheological properties - Завантажити.

 

Корисні статті

Як стати інженером?

Кожна людина в процесі свідомого життя стикається з проблемою вибору професії. Найбільш актуальною ця проблема є для учнів старших класів – випускників, які добровільно або примусово здають шкільні іспити та зовнішнє незалежне оцінювання, за результатами чого приймають участь в конкурсному відборі на навчання у ВНЗ. Щоб обрана професія не стала важким випробовуванням, потрібно ще у шкільні роки зважити всі «за» і «проти», оцінити свої здібності, схильності, можливості.

Що таке КПІ?

На сьогоднішній день багатьох випускників, ще недавно – школярів, цікавить наступне питання – куди поступити, куди піти навчатися? В нашій країні є дуже багато ВНЗ, які пропонують свої послуги з підготовки і навчання студентів. Одним з таких ВНЗ є Київський політехнічний інститут (КПІ).

Хто такий інженер

Інженер - професія нелегка, але одночасно з цим дуже цікава і захоплююча. Адже інженер це людина, у якого народжуються в голові нові ідеї і тому він здатний винаходити.

У багатьох виникає питання: хто такі інженери? Інженер (франц. Ingénieur) - фахівець з вищою технічною освітою. Спочатку інженерами називали людей, які керували військовими машинами. Поняття громадський інженер з'явилося в XVI столітті в Голландії, застосовано до сфери будівництва мостів і доріг, потім інженери з'явилися в Англії, а потім в інших країнах.

Хімічне машинобудування

Хімічне машинобудування багатопрофільна галузь машинобудування, що поєднує в собі природні та експериментальні науки (наприклад, фізика і хімія), разом з науками про життя (наприклад, біологія, мікробіологія та біохімія). Математику та економіку вокористовують для розробки, перетворення, транспортування, управління виробничими процесами, які перетворюють сировину в цінні продукти.

Інженер-механік

Інженер-механік (від лат. Ingenium – талант, обдарованість, і mēchanicus – механік) – це технічний чи технологічний фахівець з вищою освітою, який застосовує отримані знання для конструювання, проектування, моделювання та експлуатації машин, апаратів та технічного обладнання в різних галузях сільського господарства та технічного виробництва. Першими з інженерів були саме механіки; вони розробляли і збирали різноманітні машини і механізми, в яких використовували принципи і закони механіки.