kpilogo shields

Free-radical cyclopolymerization of six ether dimers of ~-(hydroxymethyl)acrylic acid and its alkyl esters was kinetically investigated to evaluate the factors that control the cyclopolymerizability. A strong effect of ester substituent on cyclopolymerizability was observed and cyclization efficiency at 80°C increased in the following order: methyl, ethyl, isobornyl, t-butyl and adamantyl esters. That is, cyclization efficiency is found to be affected by the number of carbons linked to the central ester carbon (which defines the 'effective' bulkiness) rather than by the 'apparent' bulkiness, which encompasses the total mass or size of the whole substituent. Kinetic considerations of the temperature dependence of cyclization efficiency indicated that a strong contribution of the steric factor for bulky substituents (which inhibits intermolecular monomer addition) resulted in high cyclization efficiency despite a disadvantage in activation energy for cyclization. A linear relationship between the difference of activation energies (E?-Ei) and the logarithm of the ratio of collision frequency factors On(Ac/Ai)) observed for various esters led to recognition of an iso-efficiency point at which all esters show the same cyclization efficiency (k?/ki = 2.0 moll-1 at -45°C). This phenomenon is caused by the fact that both parameters change in proportion to the bulkiness of the ester substituent. The ether dimer of 0t-(hydroxymethyl)acrylic acid showed unexpectedly high cyclization efficiency (intermediate between secondary and tertiary esters) despite having the lowest substituent bulkiness. The kinetic parameters obtained showed some deviation from the linearity observed for the ester derivatives. The large A?/Ai obtained was attributed to the capability of hydrogen-bond formation between acid groups, which causes a favourable conformation for cyclization. Microstructures of the cyclopolymers were investigated by observation of carbonyl carbon peaks in the 13C nuclear magnetic resonance spectra. The peaks observed were assigned to four microstructures based on the combination of trans/cis configuration of the tetrahydropyran ring and racemic/meso configuration between the rings. Both the trans and racemic ratios increased with the bulkiness of the ester substituent. The values of Eci,-E, .... and At,°,~/Aci, for the t-butyl ester cyclopolymer indicated that trans formation is slightly favourable in both activation energy and steric factor, a result similar to that reported for the racemic/meso ratio in radical polymerization of some alkyl methacrylates. On the other hand, racemic formation between rings was suggested to be sterically unfavourable by the A ..... iJAm,,o ratio = 0.55. The glass transition temperatures for the cyclopolymers were found to be much higher than for the corresponding acrylates or methacrylates, and the thermal stabilities of some of the derivatives, especially the adamantyl compound, were also high

Посилання на статтю:

Cyclopolymerization of ether dimers of a-(hydroxymethyl)acrylic acid and its alkyl esters: substituent effect on cyclization efficiency and microstructures / Takashi Tsuda and Lon J. Mathias // Polymer. – 1994. – Vol 35. – P. 3317-3328.

Cyclopolymerization of ether dimers of a-(hydroxymethyl)acrylic acid and its alkyl esters: substituent effect on cyclization efficiency and microstructures - Завантажити.

 

Корисні статті

Інженер-машинобудівник

Ні для кого не секрет, що при сучасних умовах життя, темпах розвитку промисловості, безперервній автоматизації та оптимізації роботи механізмів та виробничих процесів, великою популярністю та попитом на ринку праці користується професія інженера, особливо інженера-машинобудівника.

Щоб відповісти на питання «Хто такий інженер-машинобудівник?», необхідно розуміти , що несе в собі кожне з цих слів окремо. Інженер – це людина, яка отримала освіту з визначеного фаху. Інженер – це творець техніки. Інженер – це особа, що професійно займається інженерією, тобто на основі поєднання прикладних наукових знань, математики та винахідництва знаходить нові рішення технічних проблем. Тобто, виходячи з цих загальновживаних визначень слова «інженер» зрозуміло, що цій професії може присвятити себе лише людина з неабиякими здібностями, які ґрунтуються на знанні точних наук, логічному мисленні, невичерпному терпінні і постійному бажанні вдосконалювати світ інженерії. Від латини ingenium — здатність, винахідливість, що є свідченням того, що інженером перш за все є людина-думаюча, яка знаходиться в безперервному пошуку відповідей на складні технічні завдання.

Що таке КПІ?

На сьогоднішній день багатьох випускників, ще недавно – школярів, цікавить наступне питання – куди поступити, куди піти навчатися? В нашій країні є дуже багато ВНЗ, які пропонують свої послуги з підготовки і навчання студентів. Одним з таких ВНЗ є Київський політехнічний інститут (КПІ).

Полімерні матеріали

Полімер це велика молекула, або макромолекула, котра складається з багатьох субодиниць. Через їх широкий спектр властивостей, синтетичні і природні полімери відіграють найважливішу і всюдисущу роль в повсякденному житті. Полімери в діапазоні від знайомих синтетичних пластмас, таких як полістирол природний біополімер, таких як ДНК і білки, які є основоположними для біологічної структури і функцій. Полімери, як природні і синтетичні, створюються за допомогою полімеризації багатьох малих молекул, відомих як мономери.

Як стати інженером?

Кожна людина в процесі свідомого життя стикається з проблемою вибору професії. Найбільш актуальною ця проблема є для учнів старших класів – випускників, які добровільно або примусово здають шкільні іспити та зовнішнє незалежне оцінювання, за результатами чого приймають участь в конкурсному відборі на навчання у ВНЗ. Щоб обрана професія не стала важким випробовуванням, потрібно ще у шкільні роки зважити всі «за» і «проти», оцінити свої здібності, схильності, можливості.

Рейтинг вищих навчальних закладів

На даний час в світі існує маса університетів з дуже великою кількістю кваліфікацій, спеціальностей та спеціалізацій. Одні з них більш престижні університети, інші менш.

Рейтинг вищих навчальних закладів переписується щорічно, в зв'язку з тим, що всі прагнуть стати краще в освіті, вдосконалитися в технологіях і підвищити свій рівень акредитації. Рейтинг навчальних закладів варіюється в залежності від предметної області, це природничі науки і математика, техніка/технологія і інформатика, життя і сільськогосподарська наука, клінічна медицина і фармація, соціальні науки.