kpilogo shields

The excited state characteristics of 13 novel 1-chloro-4-oxy/acyloxy derivatives of thioxanthone were determined using micro-, nano- and picosecond flash photolysis techniques. Triplet energy levels have also been determined using phosphorescence analysis while photoinitiated polymerisation activities were measured using photocalorimetry. All the initiators exhibit high photopolymerisation activity except the 4hydroxy model and 2-methyl-4-n-propoxy derivatives. The triplet energies are found to be fairly insensitive to solvent polarity with an observed spectral broadening from non-polar to polar solvents. This is consistent with close lying mixed triplet states of 3p p * and 3np * character. Both the least active 4-hydroxy and 2-methyl-4-propoxy derivatives exhibit lower triplet energies suggesting the presence of a less active lower triplet 3p p * state. Triplet–triplet absorption spectra are obtained with all the thioxanthones in the range 600–680 nm with a marked blue shift from non-polar to polar solvents owing to stabilisation of the lowest triplet state by solvent reorganisation. In photoreductive solvents such as methyl alcohol and 2-propanol a longer lived species is observed absorbing in the region 400–500 nm associated with the formation of the ketyl radical. This observation is highly solvent dependent and further supported by microsecond flash spectroscopy in 2-propanol. The 4-hydroxy derivative gave only weak transient absorption and is consistent with its much lower initiation activity. In the presence of a tertiary amine no ketyl radical is observed. Triplet lifetimes increase with solvent polarity confirming the presence of mixed 3 p p * and 3np * states where vibronic coupling influences the rate of intersystem crossing to the ground S0 state. Bimolecular triplet quenching rate constants indicate all the thioxanthones, except the 2-methyl-4-n-propoxy and 4-hydroxy, interact strongly with a range of tertiary amines, DABCO, triethylamine and methyldiethanolamine. The lower triplet quenching constants for the 2-methyl-4-n-propoxy and 2hydroxy derivatives (an order of magnitude) indicates weaker interaction by the amine and is consistent with their lower photoinitiation activities. Low triplet quenching rates are also observed in the presence of monomer (methyl methacrylate). Bimolecular triplet quenching rates are also measured with naphthalene and are similar to those for benzophenone except the 2-methyl-4-n-propoxy and 4-hydroxy, derivatives which are an order of magnitude less. From this data triplet molar extinction coefficients are determined and found to be higher than that for benzophenone owing to the presence of mixed states. Again, the 2-methyl-4-n-propoxy and 4-hydroxy derivatives exhibited lower values as did the 4-benzoyloxy derivative. Relatively high quantum yields of intersystem crossing are observed ( < 0.6) but are all lower than that of benzophenone with the side chain substituents having no significant effect on the rate. The growth rate of the triplet state could be measured and triplet maxima accurately determined via picosecond flash photolysis. Within the growth time of the triplet state (6–18 ps) there is a concurrent formation of the ketyl radical except for the 4-acetyloxy and 4-acryloxy derivatives. The importance of this technique in gaining valuable information on the relative rates of concurrent excited state reactions for thioxanthones is discussed.

Посилання на статтю:

Photophysical properties and photoinduced polymerisation activity of novel 1-chloro-4-oxy/acyloxythioxanthone initiators / N.S. Allen, N.G. Salleh, M. Edge, M. Shah, C. Ley, F. Morlet-Savary, J.P. Fouassier, F. Catalinac, A. Greend, S. Navaratname, B.J. Parsonse // Polymer. – 1999. – N 40. – P. 4181–4193.

Photophysical properties and photoinduced polymerisation activity of novel 1-chloro-4-oxy/acyloxythioxanthone initiators - Завантажити.

 

Корисні статті

Полімерні матеріали

Полімер це велика молекула, або макромолекула, котра складається з багатьох субодиниць. Через їх широкий спектр властивостей, синтетичні і природні полімери відіграють найважливішу і всюдисущу роль в повсякденному житті. Полімери в діапазоні від знайомих синтетичних пластмас, таких як полістирол природний біополімер, таких як ДНК і білки, які є основоположними для біологічної структури і функцій. Полімери, як природні і синтетичні, створюються за допомогою полімеризації багатьох малих молекул, відомих як мономери.

Хто такий інженер

Інженер - професія нелегка, але одночасно з цим дуже цікава і захоплююча. Адже інженер це людина, у якого народжуються в голові нові ідеї і тому він здатний винаходити.

У багатьох виникає питання: хто такі інженери? Інженер (франц. Ingénieur) - фахівець з вищою технічною освітою. Спочатку інженерами називали людей, які керували військовими машинами. Поняття громадський інженер з'явилося в XVI столітті в Голландії, застосовано до сфери будівництва мостів і доріг, потім інженери з'явилися в Англії, а потім в інших країнах.

Рейтинг вищих навчальних закладів

На даний час в світі існує маса університетів з дуже великою кількістю кваліфікацій, спеціальностей та спеціалізацій. Одні з них більш престижні університети, інші менш.

Рейтинг вищих навчальних закладів переписується щорічно, в зв'язку з тим, що всі прагнуть стати краще в освіті, вдосконалитися в технологіях і підвищити свій рівень акредитації. Рейтинг навчальних закладів варіюється в залежності від предметної області, це природничі науки і математика, техніка/технологія і інформатика, життя і сільськогосподарська наука, клінічна медицина і фармація, соціальні науки.

Хімічне машинобудування

Хімічне машинобудування багатопрофільна галузь машинобудування, що поєднує в собі природні та експериментальні науки (наприклад, фізика і хімія), разом з науками про життя (наприклад, біологія, мікробіологія та біохімія). Математику та економіку вокористовують для розробки, перетворення, транспортування, управління виробничими процесами, які перетворюють сировину в цінні продукти.

Як стати інженером?

Кожна людина в процесі свідомого життя стикається з проблемою вибору професії. Найбільш актуальною ця проблема є для учнів старших класів – випускників, які добровільно або примусово здають шкільні іспити та зовнішнє незалежне оцінювання, за результатами чого приймають участь в конкурсному відборі на навчання у ВНЗ. Щоб обрана професія не стала важким випробовуванням, потрібно ще у шкільні роки зважити всі «за» і «проти», оцінити свої здібності, схильності, можливості.