kpilogo shields

In 1964 Kovacs (Kovacs, AJ, Transition vitreuse dans les polymères amorphes. Etude phénoménologique. Fortschr Hochpolym-Forsch 1964;3:394–507) published a paper in which he analyzed structural (volume) recovery data in asymmetry of approach experiments. Kovacs 21 used a parameter referred to as t -effective (t eff) which is defined in terms of the volume departure from equilibrium d as t eff ˆ 2 1/d dd /dt. In plots of the log(1/t eff) vs. d Kovacs observed an apparent paradox in that the values of t eff did not converge to the same point as d approached zero (i.e. equilibrium). Hence the equilibrium mobility of the structural recovery seemed path dependent. Also, the apparent paradox was accompanied by a spreading of the curves for t eff in the up-jump experiments which has come to be known as the expansion gap. While it is currently accepted that the paradox itself does not exist because the curves will converge if the measurements are made closer to d ˆ 0 (Kovacs’ estimates of t eff were made for values as small as d < 1.6 × 10 24), the existence of the expansion gap is still a subject of dispute. This is particularly relevant today because recent models of structural recovery have claimed 'success’ specifically because the expansion gap was predicted. Here we take the data Kovacs published in 1964, unpublished data from his notebooks taken at the same time, as well as more recent data obtained at the Institut Charles Sadron under his tutelage in the late 1960s and early 1980s. We then examine them using several different statistical analyses to test the following hypothesis: the value of t eff as ud u ! 1.6 × 10 24 for a temperature jump from Ti to T0 is significantly different from the value obtained for the temperature jump from Tj to T0. The temperatures Ti or Tj can be either greater or less than T0. If the hypothesis is rejected, the t eff-paradox and expansion gap need to be rethought. If the hypothesis is accepted, then the argument that reproduction of the expansion gap is an important test of structural recovery models is strengthened. Our analysis leads to the conclusion that the extensive set of data obtained at 408C support the existence of an expansion gap, hence an apparently paradoxical value of t eff, for values of ud u $ 1.6 × 10 24. However, at smaller values of ud u it appears that the values of t eff are no longer statistically different and, in fact, the data suggest that as ud u ! 0 all of the t eff values converge. In addition, data for experiments at 358C do not have sufficient accuracy to support the expansion gap for such small values of ud u because the duration of the experiments is significantly longer than those at 408C. Consequently the data readings taken at 358C were made at longer time intervals and this leads to dramatically reduced error correlations.

Посилання на статтю:

The t -effective paradox revisited: an extended analysis of Kovacs’ volume recovery data on poly(vinyl acetate) q / G.B. McKenna, M.G. Vangel, A.L. Rukhin, S.D. Leigh, B. Lotz, C. Straupe // Polymer. – 1999. – N 40. – P. 5183–5205.

The t -effective paradox revisited: an extended analysis of Kovacs’ volume recovery data on poly(vinyl acetate) q - Завантажити.

 

Корисні статті

Вибір професії

Кожна людина зіштовхується у своєму житті з вибором, який найсильніше вплине на все її подальше життя. Йдеться про вибір професії та вибір вищої освіти. Закінчуючи школу, молоді люди стикаються з величезним вибором професій та спеціальностей: інженер, економіст, юрист, менеджер, маркетолог, логіст, фінансист і т.д. При цьому навколо можна чути безліч стереотипних фраз: "Юристи багато заробляють", "Фінансисти працюють з грошима, тому у них хороші зарплати", "Маркетолог - основний людина в будь-якому бізнесі", а часом і просто без обґрунтування - "Менеджер - це круто ". Часом, такі "поради" впливають на вибір професії.

Рейтинг вищих навчальних закладів

На даний час в світі існує маса університетів з дуже великою кількістю кваліфікацій, спеціальностей та спеціалізацій. Одні з них більш престижні університети, інші менш.

Рейтинг вищих навчальних закладів переписується щорічно, в зв'язку з тим, що всі прагнуть стати краще в освіті, вдосконалитися в технологіях і підвищити свій рівень акредитації. Рейтинг навчальних закладів варіюється в залежності від предметної області, це природничі науки і математика, техніка/технологія і інформатика, життя і сільськогосподарська наука, клінічна медицина і фармація, соціальні науки.

Як стати інженером?

Кожна людина в процесі свідомого життя стикається з проблемою вибору професії. Найбільш актуальною ця проблема є для учнів старших класів – випускників, які добровільно або примусово здають шкільні іспити та зовнішнє незалежне оцінювання, за результатами чого приймають участь в конкурсному відборі на навчання у ВНЗ. Щоб обрана професія не стала важким випробовуванням, потрібно ще у шкільні роки зважити всі «за» і «проти», оцінити свої здібності, схильності, можливості.

Інженер-механік

Інженер-механік (від лат. Ingenium – талант, обдарованість, і mēchanicus – механік) – це технічний чи технологічний фахівець з вищою освітою, який застосовує отримані знання для конструювання, проектування, моделювання та експлуатації машин, апаратів та технічного обладнання в різних галузях сільського господарства та технічного виробництва. Першими з інженерів були саме механіки; вони розробляли і збирали різноманітні машини і механізми, в яких використовували принципи і закони механіки.

Хімічне машинобудування

Хімічне машинобудування багатопрофільна галузь машинобудування, що поєднує в собі природні та експериментальні науки (наприклад, фізика і хімія), разом з науками про життя (наприклад, біологія, мікробіологія та біохімія). Математику та економіку вокористовують для розробки, перетворення, транспортування, управління виробничими процесами, які перетворюють сировину в цінні продукти.