kpilogo shields

Three epoxy systems (DGEBA 1 mPDA, TGDDM 1 DDS, and Fiberite 934 TM) were used to investigate glass transition temperature (Tg) variation of epoxy under hygrothermal environment exposure. Materials were immersed in distilled water at constant temperatures of 45 oC, 60 oC, 75 oC, and 90 oC for water absorption and then desorbed at different temperatures. Thermomechanical analysis (TMA) and differential scanning calorimetry (DSC) were employed to determine Tg changes at different hygrothermal stages. The investigations revealed the following results: i) the change of Tg does not depend solely on the water content absorbed in epoxy resins, ii) Tg depends on the hygrothermal history of the materials, iii) for a given epoxy system, higher values of Tg resulted for longer immersion time and higher exposure temperature, and iv) the water/resin interaction characteristics (Type I and Type II bound water) have quite different influence on Tg variation. A sorption model and collateral evidence introduced in Part I of the series were used to interpret and explain Tg variation in epoxy resin systems. Both Type I and Type II bound water influence Tg variations, albeit in different ways. Type I bound water disrupts the initial interchain Van der Waals force and hydrogen bonds resulting in increased chain segment mobility. So Type I bound water acts as a plasticizer and decreases Tg. In contrast, Type II bound water contributes, comparatively, to an increase in Tg in water saturated epoxy resin by forming a secondary crosslink network. The experimental Tg values encompass the combined effect of the two water-resin interaction mechanisms described briefly in the preceding text and in detail in Part I of this paper series. The often-cited polymer-diluent model used to predict Tg variation of polymers exposed diluent media is lacking when a dual sorption mechanism is involved during hygrothermal exposure process.

Посилання на статтю:

Hygrothermal effects of epoxy resin. Part II: variations of glass transition temperature / Jiming Zhou, James P. Lucas // Polymer. – 1999. – N 40. – P. 5513–5522.

Hygrothermal effects of epoxy resin. Part II: variations of glass transition temperature - Завантажити.

 

Корисні статті

Інженер-механік

Інженер-механік (від лат. Ingenium – талант, обдарованість, і mēchanicus – механік) – це технічний чи технологічний фахівець з вищою освітою, який застосовує отримані знання для конструювання, проектування, моделювання та експлуатації машин, апаратів та технічного обладнання в різних галузях сільського господарства та технічного виробництва. Першими з інженерів були саме механіки; вони розробляли і збирали різноманітні машини і механізми, в яких використовували принципи і закони механіки.

Що таке КПІ?

На сьогоднішній день багатьох випускників, ще недавно – школярів, цікавить наступне питання – куди поступити, куди піти навчатися? В нашій країні є дуже багато ВНЗ, які пропонують свої послуги з підготовки і навчання студентів. Одним з таких ВНЗ є Київський політехнічний інститут (КПІ).

Хімічне машинобудування

Хімічне машинобудування багатопрофільна галузь машинобудування, що поєднує в собі природні та експериментальні науки (наприклад, фізика і хімія), разом з науками про життя (наприклад, біологія, мікробіологія та біохімія). Математику та економіку вокористовують для розробки, перетворення, транспортування, управління виробничими процесами, які перетворюють сировину в цінні продукти.

Хто такий інженер

Інженер - професія нелегка, але одночасно з цим дуже цікава і захоплююча. Адже інженер це людина, у якого народжуються в голові нові ідеї і тому він здатний винаходити.

У багатьох виникає питання: хто такі інженери? Інженер (франц. Ingénieur) - фахівець з вищою технічною освітою. Спочатку інженерами називали людей, які керували військовими машинами. Поняття громадський інженер з'явилося в XVI столітті в Голландії, застосовано до сфери будівництва мостів і доріг, потім інженери з'явилися в Англії, а потім в інших країнах.

Рейтинг вищих навчальних закладів

На даний час в світі існує маса університетів з дуже великою кількістю кваліфікацій, спеціальностей та спеціалізацій. Одні з них більш престижні університети, інші менш.

Рейтинг вищих навчальних закладів переписується щорічно, в зв'язку з тим, що всі прагнуть стати краще в освіті, вдосконалитися в технологіях і підвищити свій рівень акредитації. Рейтинг навчальних закладів варіюється в залежності від предметної області, це природничі науки і математика, техніка/технологія і інформатика, життя і сільськогосподарська наука, клінічна медицина і фармація, соціальні науки.